Otse põhisisu juurde

Ei saa paljudest lastevanematest aru ...

 See on täiesti kohutav , kui paljud lapsed on tänapäeval niii kasvatamatud. Viskavad end poes pikali , röögivad, jooksevad vanemate eest ära jne. Ei saa aru "EI" tähendusest ja hauguvad vanematele vastu. Samas pole midagi teha, tänapäeval arvavad vist kõik , et see nn vabakasvatus on see kõikse parem, et las laps teeb seda mida ta tahab jne, küll ta areneb ja kasvab ning suuremana ei ole enam raskusi.

 Kuid kuidas need vanemad ei saa aru , et see vabakasvatus ei vii mitte kuhugile. Kuidas nad ei saa aru, et mida vanemaks need lapsed saavad, seda rohkem nad oma vanematele koti pähe tõmbavad ja seda suuremad on nende nõudmised.. Nad lihtsalt jonnivad seni , kuni vanemad ei viitsi enam jonni kuulata ja teevad seda mida laps tahab.

 Samuti ei saa ma aru sellest fenonemist , et lapsed peavad kasvama tehnikavidinatega ülesse. Kuidas ei saa ühed lasteaia lapsed olla ilma tahvelarvutite, telefonide ja muude elektroonikavidinateta ?!? Minu pähe see lihtsalt ei mahu mitte kuidagi. Mina olen juba ammu ära otsustanud, et kui kaksikud on suuremad, siis meie kodus ei ole mingit tahvelarvutiga mängimist , ega telefoniga mängimist ega ka mingeid arvutimänge.  Jah , ma olen need nõus neile ostma siis, kui nad juba suuremad on ja koolis käivad, aga mitte siis kui nad veel alles väikesed on.

 Ma ei saa aru , kuhu on tänapäeval kadunud tavalised mänguasjad - autod, nukud, liivakastimänguasjad, puzzled, puustklotsid jne. Miks on tänapäeval ainukeseks lõbustuseks lastel mingid tehnikavidinad ?!? Kas tõesti ei oska enam tänapäeva lapsed mängida mänguasjadega , kas lastel tõesti ei ole enam loovust, et omaette oma mänguasjadega mängida , miks ei oska lapsed mängida koos teiste lastega ?!?

 Ausalt ahastus tuleb peale, kui mõtlen, et minu kaksikud peaksid istuma mul diivani peal ning mõlemil on käes mingid tehnikavidinad või kui ütlen , et lähme õue mängima, siis tuleb jonn, et nemad ei taha jne.  Kurb on vaadata neid lapsi, kes on jäetud autodesse , kui nende vanemad on poodi läinud ja mis  te arvate mis neil näpus alatihti on ? Muidugi mingi tehnikavidin. No okei, ma ei saa muidugi sellest ka aru , et miks jäetakse lapsed autosse, kui poodi minnakse, see on väga ohtlik ju . Suvel võivad lapsed autosse ära lämbuda, kui on liiga kuum , samuti oli ju nüüd ka alles juhtum, kus üks 4 aastane sõitis autoga poe uksest sisse .. Ajuvaba , et lastel lastakse üldse autos mängida , nii ju õnnetused ju juhtuvadki ..

 Oeh, sain nüüd kõik kirjutatud, mida ma viimasel ajal mõelnud olen ja tunnen , et see on teema mille peale peaksid mõtlema väga paljud lapsevanemad..

Kommentaarid

  1. Oh, oota natuke.. Selleks ei pea laps olema vabapidamisel, et niiviisi käituda. Ükskõik missuguse lapse puhul on see üsna tavaline nähtus, mõne puhul juhtub seda võib-olla kord elus, teise puhul iga poekülastuse ajal. Vanema vastutus on muidugi sellisel puhul enda EI juurde kindlaks jääda, vastasel juhul on see tõesti kole olukord. Olen ka siiani oma tütre kahe ja poole eluaasta jooksul korra pidanud röökivat last poest välja kandma, rohkem pole õnneks ette tulnud. Aga vabakasvatusega meil siin küll tegemist pole.
    Tehnikavidinate koha pealt oota samuti väheke kuni Su lapsed suuremaks saavad. Ma olen päris kindel, et ükski tänapäeva lapsevanem ei suuda olla päris tervet päeva ilma tehnikat näppimata - ikka satub kasvõi telefon kellaaja vaatamiseks näppu. Ja kust mujalt see laste huvi nende "imevidinate" vastu sünnib, kui mitte vanematest, kes nende huvitavate atribuutide vastu huvi üles näitavad..
    Eks meil kõigil ole enne laste teatud eluperioodi jõudmist igasuguseid ootusi kuidas peaks ja tahaks neid uusi maailmakodanikke kasvatada, kuid peagi märkad, et oled üsna tihti sunnitud oma sõnu sööma.. Jõudu ja edu! :-)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma täitsa usun, et nii võib olla, kuid loodan siiski parimat , et ehk saab neid hoida võimalikult kaua nendest tänapäeva vidinatest eemal hoida :)
      Kuid kahjuks on hetkel selline pilt mulle pidevalt vastu vaatamas ja sellest ka minu praegune seisukoht.
      Loodan, et põnnid on piisavalt tublid ja tegusad, et koos mängida ja nendest vidinatest piisavalt kaua eemale hoida :)
      Seda poe külastust pean silma ühe täitsa konkreetse lapse puhul, keda olen juhtunud Selveris päris tihti nägema, see on minu jaoks lihtsalt õudne- pakun , et see tüdruk on umbes 4-5 aastane, kes seal niimoodi käitub ja kõige hullem minu meelest on see, et selle tüdruku ema ei tee sellest väljagi ( jah, tean et mõnel juhul ongi parem mitte välja teha ;) ) Kahjuks teebki selline vaatepilt kurvaks ja paneb sellised mõtted pähe ja paratamatult ma arvan, et iga lapsevanem loodab ja soovib, et tema laps/lapsed niimoodi ei käitu.

      Kustuta
  2. Väike vastuolu: "See on täiesti kohutav , kui paljud lapsed on tänapäeval niii kasvatamatud. Viskavad end poes pikali , röögivad, jooksevad vanemate eest ära jne. Ei saa aru "EI" tähendusest ja hauguvad vanematele vastu. Samas pole midagi teha, tänapäeval arvavad vist kõik , et see nn vabakasvatus on see kõikse parem, et las laps teeb seda mida ta tahab jne, küll ta areneb ja kasvab ning suuremana ei ole enam raskusi."

    "Seda poe külastust pean silma ühe täitsa konkreetse lapse puhul, keda olen juhtunud Selveris päris tihti nägema, see on minu jaoks lihtsalt õudne- pakun , et see tüdruk on umbes 4-5 aastane, kes seal niimoodi käitub ja kõige hullem minu meelest on see, et selle tüdruku ema ei tee sellest väljagi ( jah, tean et mõnel juhul ongi parem mitte välja teha ;) )"

    Esmalt on paljud lapsed niiiiii kasvatamatud ja vist kõik vanemad harrastavad vabakasvatust, ja siis hoopis tegu konkreetse lapse ja emaga?

    Ma olen väga harva näinud poes jonnivaid väikelapsi ja need ongi olnud lihtsalt jonnivad väikelapsed, mitte kasvatamatud. Ka minu enda peagi kaheseks saav tüdruk näitab mõnuga iseloomu. Ta pole poes võtnud jalgu alla või on hakanud kriiskama, kui pole saanud katsuda asju, mida tema tahab katsuda. Absoluutselt ei võta omaks, et ta kasvatamatu on. :D See on hoopis ealine iseärasus. Tema kolm vanemat venda sedasi käitunud ei ole. Kolmas poiss on küll soolasambana seisma jäänud ja ühte kohta põrnitsenud, aga ei mingit pikali viskamist või üle poe hädakisa tegemist. Ja ma ei leia, et mina midagi õigesti olen teinud, lihtsalt vedas nende "terrible two" ja "horrible three" igadega. Kapriisne tüdruk teeb selle kõik tasa. :)

    Kui ma nelja lapsega poes käin, siis mõnikord on minu poisid ka nii ülemeelikud, et sõna ei kuula. See on kambavaim. Nad kilkavad, nad rammivad üksteist kärudega ja küsivad võidu, kas seda või toda võib võtta (ega nuta, kui ma ei luba), ahhetavad kalaleti ees ja käivad mänguasju vaatamas (ega mangu, et ma midagi ostaksin), mõnikord lähevad kaklema, kui ma olen ühe kärusse rohkem asju pannud kui teise omasse. See kõik võib olla mõnikord väga tüütu, seda minu jaoks, teiste jaoks oleme ilmselt kohati üsna lärmakas seltskond, kes võtavad oma 3-4 käruga palju ruumi ja koperdavad jalus. Aga nad on lihtsalt lapsed, kes tunnevad poes elevust. Ma ei kujutakski neid ette rahulikult jalutamas ja vajalikke asju tuimalt korvi ladumas.

    Tehnikavidinaid mu lastel ei ole ja arvutis käivad korra nädalas vanaema juures, kui ma saunas käin. Seda selleks, et liikumisraskustega pensionieas vanaemal oleks kergem nelja lapsega hakkama saada ja lihtsalt laste lõbuks ka - korra nädalas pole maailma lõpp. :)

    Ahjaa, too 4-aastane oli autos koos oma 19-aastase vennaga, kes oli tol päeval roolis. See oli lihtsalt tobe juhus. Lastel autos mängimise lubamine ei ole ka üldse ajuvaba. On normaalne, et laps saab ootamise ajal autos selga sirutada ja ma ei näe selles midagi halba, kui ta mängib siis rooliga või katsub raadio nuppe. Jah, võtme keeramist ei tasu selgeks õpetada ning võtme peaks üldse lapse käeulatusest ära võtma, aga autos mängivad lapsed ei ole ajuvaba. Pigem on ajuvaba on jätta väike laps ootamise ajal turvatooli karjuma või higistama. Kui me oleme sadamas laevajärjekorras seisnud (pärast mitmetunnist sõitu), siis on kõik lapsed lahti olnud ja end sirutanud. Oodata on tulnud isegi tund aega. Tahan näha väikelast, kes istub sellel ajal rõõmsalt toolis. ;)

    VastaKustuta

Postita kommentaar